Εκτύπωση

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΛΟΓΙΣΤΩΝ ΘΗΡΑΣ                                      .Πρωτ.:  8/11-10-2011

ΦΗΡΑ 84700 ΘΗΡΑ

Α.Φ.Μ. 099638611 – Δ.Ο.Υ.: ΘΗΡΑΣ

Τηλ: 22860 33939 – Fax: 22860 34286

E-MAIL συλλόγου: slthiras@yahoogroups.com

E-MAIL Διοικητικού Συμβουλίου: staff_slthiras@yahoogroups.com

ΠΡΟΣ:

  1. ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ κ. Γεώργιος Παπανδρέου, Μέγαρο Μαξίμου Ηροδότου Αττικού 19 10671 Αθήνα. Τηλ: 2103385451, 2106711000 Φαξ: 2106715799
  2. ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ & ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, Βουκουρεστίου 34 10671 Αθήνα. Τηλ: 2103638613 Φαξ: 2103638615
  3. ΓΕΝΙΚΟΣ .ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ & ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ κ. Ιωάννη Καπελέρη, Σίνα 2-4, 10672 Αθήνα, Τηλ. 2103645378, 2103645848 Φαξ: 2103645413

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

  1. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.) Ιουλιανού 42-46 10434 Αθήνα. Τηλ: 2108253445 Φαξ: 2108253446
  2. TAXHEAVEN Κόμβος φορολογικής και λογιστικής ενημέρωσης, υπεύθυνο δημοσιεύσεων Άνδρου 2 11257 Αθήνα, τηλ:210 8223705 φαξ : 210 8227913
  3. ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» Σωκράτους 40 10457 Αθήνα. Τηλ.: 210 5233333 Φαξ: 210 5223880
  4. ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ REAL FM Λ. Κηφισίας 215, 15124 Αθήνα.                 Τηλ: 2112008300 Φαξ: 2112008399

Επιστολή Διαμαρτυρίας

Θήρα, 11 Οκτωβρίου 2011

Με αφορμή την τελευταία ΠΟΛ 1208/05.10.2011 που εξέδωσε το Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να παρέχει διευκρινήσεις για τον εφαρμοζόμενο συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση, αποφασίσαμε να συντάξουμε μία ακόμα επιστολή διαμαρτυρίας προκειμένου να εκφράσουμε τη δική μας αγανάκτηση, δεδομένου ότι ανήκουμε στον επαγγελματικό εκείνο κλάδο που για χρόνια εμπαίζεται από όλες τις κυβερνήσεις και καλείται στις περισσότερες των περιπτώσεων, να εφαρμόσει το ανεφάρμοστο και να απολογείται για πρόχειρα και ασαφή νομοθετήματα. Ο κλάδος μας είναι αυτός που υποχρεώνεται για μια ακόμη φορά να υποδείξει στους ανυπεράσπιστους Έλληνες φορολογούμενους, αλλά και όσους δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στη χώρα μας, τον τρόπο εφαρμογής των εκάστοτε κυβερνητικών αποφάσεων και νόμων που επιφέρουν αλλαγές στη φορολογία και μάλιστα παρέχοντας την «ευχέρεια» στον κάθε Λογιστή να ερμηνεύσει …την ερμηνευτική(!), με το δικό του τρόπο.

Κατανοώντας πλήρως τη δεινή οικονομική θέση της χώρας μας, δε θα εκφράσουμε άποψη και δεν θα κρίνουμε την απόφαση για αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση ­– άλλωστε αυτό ήδη έχει γίνει από άλλες επαγγελματικές ομάδες και Μ.Μ.Ε. χωρίς αποτέλεσμα – αλλά θα θέλαμε να θίξουμε τον τρόπο εφαρμογής αυτής της απόφασης στις καθημερινές συναλλαγές, όπου τουλάχιστον σε εμάς και με αποκορύφωμα την τελευταία ΠΟΛ 1208/05.10.2011, προκαλεί συναισθήματα σύγχυσης, οργής και απογοήτευσης για μία ακόμα φορά.

Η σύνταξη της παρούσας επιστολής δεν γίνεται υπό τη μορφή ερωτήματος, αλλά έντονης διαμαρτυρίας, γιατί πλέον έχουμε κουραστεί και αηδιάσει από τις επαναλαμβανόμενες προσπάθειες του παρελθόντος να αναζητήσουμε απαντήσεις ή διευκρινήσεις σε διάφορα θέματα που αφορούν την εργασία μας όπως αυτά ανακύπτουν μέσα από έναν καταιγισμό νέων μέτρων, νόμων, υπουργικών αποφάσεων, διευκρινιστικών εγκυκλίων κ.λ.π. που μας κατακλύζουν ιδιαίτερα τα τελευταία έτη και οι απαντήσεις που έχουμε στην πλειονότητα των περιπτώσεων είναι τηλέφωνα υπουργείων διαρκώς απασχολημένα, επιστολές που δεν απαντώνται (ούτε λόγος για τις διατάξεις του άρθρου 4 του Ν. 2690/09-03-1999 ΦΕΚ Α 45, περί διεκπεραίωσης υποθέσεων από τη διοίκηση), αρμόδιοι υπάλληλοι που είναι απόντες χωρίς να αναπληρώνονται, ακόμα και την τραγελαφική απάντηση που δεχθήκαμε «ξέρετε έγινε ανασχηματισμός και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η επιστολή σας δεν απαντήθηκε» παρά το ότι έχει παρέλθει χρονικό διάστημα κάποιων μηνών από την αποστολή αυτής ή και μια πληθώρα άλλων δικαιολογιών που έντεχνα εφευρίσκουν οι διορισμένοι «υπεύθυνοι», προκειμένου να μην απαντήσουν.

Αδυνατούμε λοιπόν να κατανοήσουμε διαβάζοντας την εν λόγω ΠΟΛ σε τι εξυπηρετεί ο διαχωρισμός των σφολιατοειδών, πιτών ή αρτοσκευασμάτων που περιέχουν γλυκαντικές ύλες, από τα υπόλοιπα αρτοσκευάσματα που δεν τις περιέχουν, προκειμένου να εφαρμοσθεί ο ανάλογος συντελεστής ΦΠΑ.

Πόσο εύκολο είναι να εφαρμοσθεί αυτός ο διαχωρισμός στην πράξη και στις καθημερινές συναλλαγές, ώστε να γίνει σωστή ένταξη του αγαθού στην ανάλογη κατηγορία ΦΠΑ;

Προκειμένου να γίνουν κατανοητές οι αντικειμενικές δυσκολίες εφαρμογής των σχετικών διατάξεων, παραθέτουμε στη συνέχεια τις ακόλουθες περιπτώσεις:

  1. Για να διαπιστώσει ο φορολογικός έλεγχος εάν το προϊόν τιμολογήθηκε εντασσόμενο στη σωστή κατηγορία συντελεστή ΦΠΑ θα πρέπει να ζητήσει τη συνταγή του προϊόντος από τον πωλητή που πιθανόν και να μην την γνωρίζει ή να δοκιμάσει το προϊόν προκειμένου να διαπιστώσει τη γλυκιά ή αλμυρή γεύση του;

  1. Όταν ο καταναλωτής αγοράσει ένα προϊόν από ένα καφεζαχαροπλαστείο, όπως για παράδειγμα παγωτό, με αρχικό σκοπό να το καταναλώσει εκτός του καταστήματος και μετά την έκδοση της απόδειξης με χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ αλλά πριν την αποχώρησή του από το κατάστημα, αποφασίσει να το καταναλώσει καθήμενος σε ένα από τα τραπεζοκαθίσματα του καταστήματος, τότε ποια θα πρέπει να είναι η αντίδραση του επιτηδευματία, αφού σε περίπτωση επιτοπίου ελέγχου από τα ελεγκτικά όργανα και για όσο διάστημα ο καταναλωτής παραμένει καθήμενος στο κατάστημα αντιμετωπίζει τον κίνδυνο καταλογισμού παράβασης εις βάρους του για πώληση προϊόντος με ένταξη αυτού σε χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ από τον προβλεπόμενο;

  1. Πόσο εύκολη είναι η τιμολόγηση και κατ΄ επέκταση η διενέργεια φορολογικού ελέγχου στην περίπτωση που ένας πελάτης ξενοδοχείου κατά τη διάρκεια της διαμονής του:

α.   έχει πάρει πρωινό,

β.   έχει κάνει χρήση room service για κατανάλωση αγαθών

γ.   έχει κάνει χρήση των προϊόντων που παρέχονται από το mini bar του δωματίου

μετατρέποντας σε εφιάλτη για τον ξενοδόχο ή τον υπάλληλο της reception που δεν έχουν τις κατάλληλες λογιστικές γνώσεις τη διαδικασία ένταξης αγαθών και υπηρεσιών στον προβλεπόμενο συντελεστή ΦΠΑ;

Αυτά είναι μερικά μόνο ενδεικτικά προβλήματα από τα πολλά που προκαλούνται με τις έως τώρα διατάξεις που αφορούν τον δαιδαλώδη τρόπο εφαρμογής της αύξησης συντελεστών ΦΠΑ στην εστίαση και πέρα από το ότι επιφέρουν σύγχυση και αγανάκτηση στον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας, λειτουργούν ως τροχοπέδη για οποιονδήποτε ξένο επενδυτή θα ήθελε να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά στην Ελλάδα, σε συνδυασμό πάντα με τις ατελείωτες γραφειοκρατικές διαδικασίες και την ελλιπή στελέχωση δημοσίων υπηρεσιών, τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε υλικοτεχνικές υποδομές.

Εκτιμούμε ότι το φορολογικό σύστημα κάθε χώρας θα πρέπει συνεχώς να εξελίσσεται, πραγματοποιώντας βήματα εμπρός, απλουστεύοντας τις διαδικασίες και μειώνοντας την απαιτούμενη γραφειοκρατία διαρκώς, έτσι ώστε να γίνεται ολοένα και πιο κατανοητό και εφαρμόσιμο από τους απλούς πολίτες, να τους ενθαρρύνει διαρκώς σε νέες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, να τους αποθαρρύνει από την εύκολη λύση της φοροδιαφυγής και να προσελκύει στο εσωτερικό της χώρας ξένους επενδυτές, οι οποίοι σίγουρα ενδιαφέρονται για την σταθερότητα και την απλοϊκότητά του. Δυστυχώς οι αποφάσεις που αφορούν στον τρόπο εφαρμογής της αύξησης συντελεστών ΦΠΑ στην εστίαση δεν κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση αλλά στην εκ διαμέτρου αντίθετη.

Ελπίζουμε όμως ότι αυτή τη φορά κάποιος από τους συνυπογράφοντες ή εμπνευστές - δημιουργούς της εν λόγω ΠΟΛ και των προγενέστερων αυτής, που αφορούν το ίδιο θέμα, θα έχει το φιλότιμο να νιώσει το αίσθημα ευθύνης που θα πρέπει να έχει απέναντι στον Έλληνα φορολογούμενο και θα δώσει μια απάντηση στο παρόν κείμενο, έστω για να εκφράσει τη διαφωνία του σε αυτά που εμείς γράφουμε, αλλά και να προασπίσει την ορθότητα των αποφάσεών του.

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ.                                                Ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ.

Αντώνης Κεφαλληνός                                                                    Ιωάννης Νανούρης

Ο Γραμματέας του Δ.Σ.                       Ο Ταμίας του Δ.Σ.                     Το μέλος του Δ.Σ.

Κων/νος Θεοδωρόπουλος                 Ιωάννης Μουτσάτσος                  Αντώνιος Χάλαρης