Εκτύπωση

 

Η ανάρτηση τιμοκαταλόγου και η λύση που μπορεί να δώσει σε μια σειρά προβλημάτων των Λ/Φ

[07.08.2014]

Η υποχρέωση ανάρτησης τιμοκαταλόγου παροχής υπηρεσιών μπορεί να δώσει νόμιμη λύση στο κόστος που προκαλεί πιεστικά ο ολοένα και μεγαλύτερος φόρτος ευθυνών στους Λ/Φ.


Του Γιώργου Χριστόπουλου*


Με αφορμή το προχθεσινό δελτίο τύπου του Συλλόγου Λογιστών Αρκαδίας με θέμα « Κανείς δεν μπορεί να απαιτήσει από το λογιστή να του διεκπεραιώνει όλες τις υποθέσεις του απέναντι στο taxis, χωρίς την ανάλογη αμοιβή», ήλθε να αναδειχθεί για ακόμα μία φορά ένα από τα κομβικά σημεία σε ότι αφορά το επάγγελμά μας. Θέλω πρώτα να συγχαρώ τον σύλλογο Λογιστών Αρκαδίας (σημ. πώς «να το κρύψωμεν» άλλωστε και εκ του γεγονότος ότι από την Αρκαδία καταγόμενος και την παιδική ηλικία στην Δημητσάνα βιώσας).

Η πρωτοβουλία του ήταν διπλή. Αφενός «να επισημάνει στους φορολογούμενους πολίτες την ιδιαιτερότητα των καταστάσεων που διαμορφώνονται πλέον σε ότι αφορά τις παρεχόμενες υπηρεσίες του κλάδου μας» και αφετέρου «με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης να καλέσει τα μέλη του Συλλόγου να ορίζουν αποζημίωση για τις υπηρεσίες που προσφέρουν, στα πλαίσια της ελεύθερης διαπραγμάτευσης με τους πελάτες τους».

Στο σκεπτικό μάλιστα ο Σύλλογος αναφέρει ενδεικτικά (και όχι περιοριστικά) μερικές από τις πλείστες όσες εργασίες μετέθεσε με νομοθετικές ρυθμίσεις η πολιτεία για λόγους οικονομίας (που συνεχώς αυξάνονται καθημερινά) από τις Εφορίες (μονομερώς) στον ίδιο τον φορολογούμενο γνωρίζοντας όμως ότι στην ουσία θα τις επωμισθεί ο Λ/Φ.

Όπως η συνεχής έκδοση αντιγράφων δηλώσεων, η ηλεκτρονική υποβολή μισθωτηρίων, η υποβολή αίτησης ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, η έκδοση φορολογικής ενημερότητας, η δήλωση μοναδικού ακατάσχετου λογαριασμού, η υποβολή αιτήσεων διαφόρων κοινωνικών επιδομάτων και τώρα η έκδοση του ΕΝΦΙΑ, κ.α.

Και βέβαια δεν θα μπορούσε κανείς συνάδελφος να διαφωνήσει γιατί στα πλαίσια της μείωσης του διοικητικού κόστους και του εκσυγχρονισμού της φορολογικής Διοίκησης και απλούστευσης των υπηρεσιών προς τους πολίτες με τη χρήση των ηλεκτρονικών εφαρμογών μεταβιβάστηκαν σε μας εκ των πραγμάτων νέες ευθύνες με σημαντικό οικονομικό κόστος.

Άλλωστε με τον Νόμο 3842/2010, (άρθρο 17, παρ. 6,7,8), στα πλαίσια της νομοθέτησης στοχευμένων μέτρων για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και με στόχο την αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης και συνακόλουθα την αύξηση των δημοσίων εσόδων, καθιερώθηκαν για λόγους δημοσίου συμφέροντος υποχρεωτικά κριτήρια στη άσκηση του επαγγέλματος του Λογιστή – Φοροτεχνικού, με κύρια προϋπόθεση την Πιστοποίηση από το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδος. (σημ. για την «κακή» όμως αυτή λέξη επιφυλάσσομαι πιο κάτω).

Κυρίαρχος στόχος του νομοθέτη,- σύμφωνα με τα εισηγητικά κείμενα - ήταν ο θεσμός «να γίνει αρωγός του Υπουργείου Οικονομικών στα προαναφερθέντα πλαίσια και παράλληλα να συντελέσει στη μείωση του διοικητικού κόστους της δημοσιονομικής διαχείρισης, καθώς εύλογα αναμένεται μείωση του αντιπαραγωγικού χρόνου των φορολογικών υπηρεσιών, που θα επιτρέψει και θα δώσει ενίσχυση στους ελεγκτικούς και εισπρακτικούς μηχανισμούς, με περαιτέρω βελτίωση των υπηρεσιών προς τους φορολογούμενους».
Βλ. σχετικό άρθρο μου 26 Νοε 2012 – «Ο σύγχρονος ρόλος και η αξιοποίηση του Πιστοποιημένου Φοροτεχνικού - Λογιστή με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον».

Όμως πριν συνεχίσω τις απόψεις μου θέλω να προλάβω παρερμηνείες του τύπου ότι οι Λογιστές – Φοροτεχνικοί και οι συνδικαλιστικές τους Οργανώσεις σκέφτονται με συντεχνιακή νοοτροπία και επιδιώκουν να εκμεταλλευθούν ευκαιρίες. Γιατί στον αντίποδα αυτού του ζητήματος υπάρχει η άποψη που συχνά την ακούμε (είτε προέρχεται από τους πελάτες, είτε επίσημα και ανεπίσημα από το Υπουργείο οικονομικών), ότι είναι η εποχή σας, ότι δουλειά δεν θέλετε γιατί παραπονείστε, ή για δέστε άλλους κλάδους που βιώνουν την κρίση κάτω από την απειλή του λουκέτου κλπ.

Ναι θα έλεγε κανείς, αλλά δουλειά που αμείβεται η τουλάχιστον να σου καλύπτει το όποιο κόστος προσθέτουν στο break even του Γραφείου όλες οι παραπάνω παρεπόμενες πλην πρόσθετες εργασίες.

Εδώ θα συμφωνήσω με το συμπέρασμα που κλείνει το δελτίο τύπου του Συλλόγου των συναδέλφων της Αρκαδίας ότι, «κανείς δεν μπορεί να απαιτήσει από το λογιστή να του διεκπεραιώνει όλες τις υποθέσεις του απέναντι στο taxis, χωρίς την ανάλογη αμοιβή». Παράλληλα ως κλάδος απαντάμε (προς κάθε κατεύθυνση) με τα ισχύοντα γύρω μας. Όπως αυτά διαμορφώθηκαν (νόμιμα) και κάτω από το νέο καθεστώς της επαγγελματικής ελευθερίας. Και είναι πολλά τα παραδείγματα. Βλέπουμε τι ισχύει στους Μηχανικούς (βλ. Π.Δ. 696/74) Άρθρο 83.13 Πρόσθετος απασχόληση Μελετητού: «Διά πάσαν πρόσθετον απασχόλησιν του Μελετητού μη περιλαμβανομένην εις τας υποχρεώσεις της μελέτης, ο Μελετητής δικαιούται ιδιαιτέρας αποζημιώσεως». Βλέπουμε επίσης τι ισχύει με τους Συμβολαιογράφους, τι ισχύει με τους Δικηγόρους.

Ας μη ξεχνάμε ότι με τον νόμο 3919/2011, «Αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας, κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων» (άρθρο 2), η επιβολή υποχρεωτικών κατώτατων τιμών ή αμοιβών για τη διάθεση αγαθών ή την προσφορά υπηρεσιών, είτε αυτές ορίζονται ευθέως είτε προσδιορίζονται εμμέσως, έπαυσε να ισχύει και αυτές διαμορφώνονται ελεύθερα. (βλ. σχ. άρθρο 4. Συμβολαιογράφοι, άρθρο 5. Δικηγόροι, αρθρο 7. Μηχανικοί).

Εν όψει των παραπάνω θεώρησα αναγκαίο και χρήσιμο με την παρούσα παρέμβαση μέσω του φιλόξενου και έγκριτου κόμβου taxheaven να υπενθυμίσω στους συναδέλφους (σημ. και να προβληματισθούμε) καθώς η τελευταία απόφαση του Υφυπ. Ανάπτυξης για τη υποχρέωση σύνταξης και ανάρτησης τιμοκαταλόγου παροχής υπηρεσιών αφορά ασφαλώς και το επάγγελμά μας. (αφορά και τα Λογιστικά Γραφεία).

Συνεπώς ιδού μία νόμιμη ευκαιρία που αναδεικνύει η νέα νομοθετική υποχρέωση όπου με βάση το σκεπτικό του Συλλόγου των συναδέλφων της Αρκαδίας, να ορίσει η κάθε Ένωση τοπικά με συμφωνία των μελών της προτεινόμενες (ελάχιστες;) τιμές που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση εφαρμογής της παραπάνω απόφασης, ώστε να γνωρίζουν οι πελάτες μας ποιες υπηρεσίες είναι πακέτο και ποιες έχουν νόμιμη χωριστή χρέωση.

Ας το δούμε λοιπόν προσεχτικά το θέμα για να αρχίσει να ζυμώνεται και να αποκτήσει θεσμική εφαρμογή.

Για το σκοπό αυτό μπορούμε να ανταλλάξουμε προτάσεις, να γίνουν συζητήσεις στα Δ.Σ. των συλλόγων και ενώσεων και στην Π.Ο.Φ.Ε.Ε.

Μπορούμε να αξιοποιήσουμε νόμιμα τη νέα υποχρέωση που προβλέπει η παραπάνω κωδικοποιημένη απόφαση του Υπ. Ανάπτυξης, αφού δούμε τι γίνεται και για τις εργασίες (λογιστικές και φοροτεχνικές) που αφορούν συνεχόμενες σε ετήσια βάση συμβάσεις (πακέτο), προκειμένου να προστατέψουμε το επάγγελμα μας αφού ο φορέας που το εποπτεύει θεσμικά (και οικονομικά) δίνει μάχη με το χρόνο (εδώ και 32 μήνες!) στο βωμό της επίμαχης «πιστοποίησης», λες και γίνεται κόντρα στον νομοθέτη που πρόβλεψε να αναβαθμίσει τον Λ/Φ με το άρθρο 17 του Ν. 3842/2010.)

Αλλά καλά η πιστοποίηση, η ψηφιακή υπογραφή που ρητά προβλέπουν οι διατάξεις αυτές γιατί καθυστερεί;.

Μήπως, αφού όπως προκύπτει από τη διάταξη για αυτή (την ψηφιακή υπογραφή) δεν έχει αρμοδιότητα το ΟΕΕ, ενώ εμάς καίει η αναγκαιότητα της, είναι καιρός να αναλάβουμε πρωτοβουλίες με άμεσα σε σύντομο χρόνο αποτελέσματα και όχι να περιμένουμε άλλο το «δρόμο της χελώνας»? (σημ. ας με συγχωρέσει αν είμαι άδικος ο δραστήριος Πρόεδρος, που όντως θέλει να πάει μπροστά το ρόλο του Φορέα μας. Άλλωστε ήμουν ξεκάθαρος στην παρέμβαση μου στην πρόσφατη συνέλευση των αντιπροσώπων ( Σ.Τ.Α.).

Τελειώνοντας θέλω να θυμίσω ότι πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι μόνο ενωμένοι θα μπορέσουμε να παλέψουμε για το συμφέρον του κλάδου, τη βιωσιμότητα του, το βάθεμα της αξιοπιστίας και επιστημονικής αναβάθμισης, ώστε το επάγγελμα μας να χαίρει του σεβασμού και υπόληψης που του ταιριάζει καθώς ανήκει στην πρώτη γραμμή της κατηγορίας των επαγγελμάτων που υπηρετούν πρώτα από όλα το δημόσιο συμφέρον και ύστερα το συμφέρον του πελάτη φορολογούμενου.

Δείτε το απόσπασμα από την απόφαση του Υπ.ΑΝΑΠΤ. Αρ. πρωτ.: A2- 718/28.7.2014:
Κωδικοποίηση Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ.)
Αριθμ. A2-861/14.8.2013
Κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ.)



ΕΝΟΤΗΤΑ 7.1.
ΤΗΡΗΣΗ ΤΙΜΟΚΑΤΑΛΟΓΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Άρθρο 85
Υποχρέωση ανάρτησης τιμοκαταλόγου επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών

1. Επιχειρήσεις που εκμισθώνουν και γενικά παρέχουν κάθε μορφής υπηρεσίες προς τους πελάτες τους, υποχρεούνται να αναρτούν σταθερά τιμοκατάλογο, σε ορατό από τον πελάτη σημείο του καταστήματος ή γραφείου τους, στον οποίο θα αναγράφονται οι τελικές τιμές των υπηρεσιών που παρέχουν.

2. Κατά την πώληση προϊόντων και παροχή υπηρεσιών και υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του Κ.Φ.Α.Σ., του Ποινικού Κώδικα και του ν. 2523/ 1997, ο καταναλωτής δεν υποχρεούται να καταβάλει το αντίτιμο εάν δεν λάβει το νόμιμο παραστατικό στοιχείο, όπως αυτό ορίζεται στις οικείες διατάξεις.

3. Για την εφαρμογή της παραγράφου 2, οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών αναγράφουν σε εμφανές σημείο του τηρούμενου τιμοκαταλόγου, με κεφαλαία γράμματα, ιδίου μεγέθους με τις τιμολογούμενες υπηρεσίες, την ένδειξη: «Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΕΑΝ ΔΕΝ ΛΑΒΕΙ ΤΟ ΝΟΜΙΜΟ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ (ΑΠΟΔΕΙΞΗ-ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ)» και εφόσον ο τιμοκατάλογος τηρείται και στην αγγλική γλώσσα και την ένδειξη: «CONSUMER IS NOT OBLIGED TO PAY IF THE NOTICE OF PAYMENT HAS NOT BEEN RECEIVED (RECEIPT - INVOICE)». Η ρύθμιση αυτή καταλαμβάνει και τα καταστήματα εστίασης και αναψυχής, με την ως άνω ένδειξη να αναγράφεται σε εμφανές σημείο του τιμοκαταλόγου με κεφαλαία γράμματα, ίδιου μεγέθους με τη γραμματοσειρά των προσφερόμενων ειδών.

4. Οι παραβάτες τιμωρούνται:

α. με διοικητικό πρόστιμο χιλίων ευρώ (€1000) για έλλειψη τιμοκαταλόγου και πεντακοσίων ευρώ (€500) για υπέρβαση τιμής

β. για μη συμμόρφωση με τις παραγράφους 2 και 3 επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο χιλίων ευρώ (1.000€) και εφόσον διαπιστωθεί η μη έκδοση του νόμιμου παραστατικού στοιχείου, εφαρμόζεται το άρθρου 47 του ν. 2065/1992 σύμφωνα με το οποίο τα ελεγκτικά όργανα υποχρεούνται να γνωστοποιούν τις παραβάσεις στη Διεύθυνση Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών.

Άρθρο 86
Ειδικές ρυθμίσεις για την παροχή υπηρεσιών. Τιμοκατάλογοι - Υπηρεσίες εκτίμησης.



____________________________________________

* Ο Γιώργος Χριστόπουλος είναι Φοροτεχνικός και εισηγητής φορολογικών σεμιναρίων, Γενικός Γραμματέας της ΕΦΕΕΑ και μέλος του Δ.Σ. της ΠΟΦΕΕ. e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.